Kenal Dalam Mengenal

28 09 2011

Bahasa yang ringkas difahami namun terlalu sukar untuk merasainya jika tidak melalui jalan-jalan tasawuff. Pernah sahabat saya bertanya, apakah yang dimaksudkan dengan tiga kata berkenaan. Adakah cukup sekadar kenal, apa perlu lagi untuk mengenal lagi.

Persoalan ini saya bisa menjawab dengan memberikan perumpaan kepada mereka bahawasanya dalam mengenal Allah, Allah telah menjadikan Insan tempat untuk mengenalNya kerana Allah itu Laisa ataupun tidak menyerupai segala sesuatu. Tetapi Apakah di sisi Insan itu ada tanda pengenalan bagi Allah.

firman Allah
“Dan pada alam itu terdapat tanda-tanda yang boleh diyakini, dan pada diri kamu sendiri, mengapa kamu tidak perhatikan “

Makanya pada insan itu ada tanda-tanda untuk mengenal Allah.

Berbalik pada tajuk artikel ini, Kenal dan mengenal, dinisbahkan kepada sepasang pasangan kekasih, pengenalan kita sebagai kekasih jauh berbeza dari seorang kawan, dan pengenalan seorang pasangan suami isteri berbeza dengan kekasih…

Kawan kita kenal cuma 10% sahaja, manakala kekasih mgkn 50% dan isteri atau suami 80%. Disini orang yang sama kita kenal itulah bermula menjadi kawan, lalu menjadi kekasih lain pula pengenalan kita kepadanya, sehinggalah berkahwin lain, kita akan lebih mengenal pasangan hidup kita apabila sudah berkahwin berbanding ketika menjadi kekasih dan kawan. Itulah yang boleh saya kongsikan kenal dalam mengenal.

Dan kita pidahkan persepsi ini kepada Yang Maha Esa, ALLAH.Ada dikalangan ahli mursyahadah mengenal Allah itu penyayang, sehinggakan mereka mudah meninggalkan syariat Allah. Jika ditilik pada sifat penyayang Allah, maka memang Allah langsung xkisah bila sudah Sayang. Namun Peringkat lebih tinggi lagi adalah Allah memang benar seorang penyayang, namun Allah juga ada sifat Kahar, Garang dan sewaktu dengannya. Maka Para Ahli mursyahadah akan melihat Sifat2 Allah ini cukup teliti, sehinggakan melakukan kemaksiatan, larangan mahupun perkara yang tidak disukai Allah mereka akan jauhkan. Dan Nyatalah pada mereka sifat2 mahmudah, soleh serta takwa. Maka sama2 kita berusaha mengenal kesempurnaan Allah Taala.


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




%d bloggers like this: